Vývoj automobilových trenažérov siaha do povojnového obdobia v Československu. Z dôvodu pretrvávajúceho nedostatku výcvikových vozidiel sa zavádzajú cvičné stolice K1 na osvojenie si základných vodičských úkonov, ako práca s volantom, rozjazd, radenie rýchlostí, či zastavovanie vozidla. Cvičné stolice boli doplnené projekciou z diapozitívov a komentárom z magnetofónu.

V tomto období napreduje aj metodika výcviku a v roku 1965 sa objavuje prvý typ komplexného automobilového trenažéra. Trenažér mal označenie ART-65 a jeho výroba prebiehala v AOZ Olomouc.

Nie je teda náhoda, že v Olomouci sa trenažéry vyrábajú dodnes. Takýmito trenažérmi – simulátormi boli postupne vybavené všetky autoškoly v Československu, čím sme patrili medzi absolútnu špičku. Iba málo európskych štátov  sa zaoberalo výskumom výcviku vodičov, ako u nás.

V roku 1971 bola zavedená tzv. viacfázová príprava. Žiaci sa učili teóriu, museli absolvovať jazdy na trenažéri, na autocvičisku, ďalšie hodiny boli venované údržbe vozidla a až potom jazdám v cestnej premávke. Systém bol považovaný v Európe za špičkový. V školách bol súčasne zavedený nepovinný predmet – riadenie motorových vozidiel.

Pretože o prepracovaný a vyspelý spôsob výcviku vodičov v Československu bol veľký záujem, do zahraničia sa úspešne vyvážal nielen úspešný spôsob výcviku, ale aj automobilové trenažéry. V roku 1970 sa dokončil vývoj podstatne zdokonaleného typu AT-70 a od roku 1976 AT-75. Nasledovali typové rady AT-80, AT-90, AT-97 VRT, AT-99 VRT, AT-208 VRT a AT-217.

Firma JKZ s.r.o. bola založená v roku 1992. Základ spoločnosti vytvorila vývojová skupina Automobilového opravárenského závodu (AOZ) v Olomouci, ktorá sa zaoberala vývojom a výrobou špeciálnej trenažérovej techniky pre armádu so zameraním na trenažéry pre vodičov. Za 30 rokov úspešnej existencie posunula možnosti automobilových trenažérov a tým aj výcviku vodičov k 3D grafike, virtuálnej realite či k projekcii pomocou progresívnych technológií, ktoré spĺňajú vysoké nároky na dôveryhodnosť a plynulosť zobrazenia. 

Stovky trenažérov na troch kontinentoch našli uplatnenie nielen v autoškolách, ale aj v armáde, polícii, v oblasti prevencie, v dopravnej psychológii, pomáhajú pri výcviku handicapovaných vodičov i výcviku vodičov autobusov či nákladných vozidiel.

Od roku 2022 prevzala štafetu vývoja a výroby trenažérov spoločnosť Telmax s.r.o. Vysoké Mýto. Prichádza typ AT-227 Virtual. Prvý trenažér, ktorý komunikuje so svojím výrobcom. Vďaka WiFi sa dokáže aktualizovať a prináša autoškolám nové možnosti rozvoja a ponuky pre svojich žiakov.

Zdroj:

  1. Jozef Bosák, Automobilové trenažéry v Československu, časopis Autoškolách, Ročník X, jar 2010
  2. Výstava „Storočie autoškoly“, Pardubice, 2010.